کد مطلب:275463 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:270

کنز الغنائم فی فوائد الدعاء للقائم
بسم الله الرحمن الرحیم و هو حسبی

الحمد لله و سلام علی عباده الذین اصطفی محمد و آله سادات الوری، و لعنه الله علی اعدائهم الی یوم الجزاء.

اما بعد بنده شرمنده جانی محمد تقی ابن عبد الرزاق الموسوی الاصفهانی عفی الله تعالی عنهما به عرض برادران ایمانی می رساند كه: چون از جمله مهمات خاصه در این اوقات، اهتمام نمودن در دعا گوئی به وجود مبارك اعلی حضرت اشرف ارفع امجد اقدس خاتم الوصیین و مجمع كمالات الائمه الراشدین مولانا حجه بن الحسن بن علی بن محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب علیهم الصلوه و السلام، و مسئلت نمودن تعجیل در فرج و ظهور آن جناب است از حضرت واجب الوجود جل شانه، و این مطلبی است كه ائمه اطهار علیهم السلام اهتمام تمام در آن داشته اند، و بسیاری از دعاهای آنها مشتمل است بر دعای به وجود مبارك آن حضرت، و طلب فرج آن جناب را از حق تعالی نمودن، و بسیاری از ادعیه آنها مخصوصا



[ صفحه 38]



برای آن بزرگوازر بوده و علمای امامیه (ره) در كتب قدیمه و حدیثه خود روایت فرموده اند، و حقیر بعض آنها را در ابواب الجنات و مكیال المكارم روایت كرده ام. و از برای این امر فوائد و خواص كثیره دنیویه و اخرویه از آیات و روایات مستفاد می شود، و آنچه این اقل عباد جمع نموده ام زیاده بر صد فائده است، كه كتاب مكیال المكارم را به جهت آن وضع و تالیف نموده ام، و چون آن كتاب عربی است و عوام را از آن بهره نیست، لهذا عازم شدم بر آن كه مختصرا اكثر آن فوائد را به لغت فارسی جمع نمایم، محض خدمتگزاری به آن بزرگوار و به برادران ایمانی كه از این فوائد محروم نمانند. و نامیدم این مختصر را به كتاب كنز الغنائم فی فوائد الدعاء للقائم، و مشتمل است بر یك مقدمه و هشت مطلب و یك خاتمه. اما مقدمه در بیان امری چند كه لازم است تنبیه بر آن،

مطلب اول: در بیان اینكه افضل اعمال ادای حق مومن است، و اشاره به آن كه حقوق آن جناب زیادتر و عظیم تر است از حق هر مومنی بر ما.

مطلب دوم: در اینكه یكی از اقسام ادای حق آن حضرت دعاء كردن به آن جناب، و مسئلت نمودن تعجیل در فرج و ظهور آن حضرت است از حق تعالی، و دعای به آن جناب منافاتی ندارد با رفعت شان آن جناب، و احتیاج ما در اصلاح امور خود به آن بزرگوار.

مطلب سوم: در بیان اهتمام ائمه اطهار علیهم السلام در دعای در حق آن جناب و طلب كردن فرج و ظهور او از حضرت رب الارباب.



[ صفحه 39]



مطلب چهارم: در بیان سر زیادتی اهتمام ایشان به این مطلب، و آن كه هر قدر محبت شخص به آن جناب بیشتر است، اهتمامش در دعای به آن حضرت بیشتر است.

مطلب پنجم: در بیان جمله ای از فواید و منافع دنیویه كه حاصل می شود برای مومن، به بركت دعای به آن جناب و طلب فرج و ظهور آن حضرت را از حق تعالی نمودن.

مطلب ششم: در بیان جمله ای از فواید و منافع اخرویه این عمل شریف.

مطلب هفتم: در بیان اوقاتی كه اهتمام به این امر بیش از وقتهای دیگر است.

مطلب هشتم: در نقل بعضی از دعاهای مرویه از ائمه معصومین علیهم السلام از برای حضرت صاحب الزمان روحی و ارواح العالمین فداه.



[ صفحه 40]